ارزیابی توانها وقابلیت های عناصر بافت قدیمی در توسعه صنعت گردشگری

قسمتی از متن پایان نامه :

بازار:

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

استقرار دولت اسلامی و تسلط آن بر کشورهایی که با قوانین و مقررات تجاری گسترده،  باعث گردید تا این دولت از سوئی از همه قوانین و مقررات بهره برده و از سوی دیگر آن را با موازین شرعی متناسب کند. و اسلام از اسپانیا تا همسایگی چین گسترده شده و وجود قوانین و مقررات تجاری و بازرگانی منبعث از شریعت، امنیت نسبی در پهنه امپراطوری باعث رونق بیش از پیش بازرگانی در قرن دوم تا هفتم شده می باشد . و در کنار هم قرار گرفتن میدان و بازار در کنار هم در این دوره به عنوان دو عنصر اساسی در ساماندهی شهر بوده اند و حتی به عنوان عناصر اصلی متشکله شهرهای دوره اسلامی دانست مانند دوره ساسانی شهر از بازار در نوردیده شده و از میدان اصلی شهر مقر حکومتی به سوی دیوار و بارو کشیده شده و سپس در ورای آن تا حدی معقول گسترش می یابد. و بازار به دور مدرسه و مسجد می چرخد و یعنی آن را در بر گرفته که بازار  هم دارای سلسله مراتبی بوده مانند اول بازار شمع فروشان و عطاران، مهر و تسبیح فروشان که در محدوده مسجد جای می گیرد و سپس از آن کتابفروشان، صرافان و چرم سازان و صحافان می باشد که بر گرد مدرسه و یا مدارس قرار گیرند و مدرسه نیز درهای خویش را در راسته های اصلی این بازارها می گشاید و پس از آن بازار پارچه فروشان یا قیصریه می باشد. و این به خاطر اهمیت صنعت نساجی و تأثیر مهم اقتصادی آن در مرکز بازرگانی شهر می باشد. هر بازاری دارای در و دروازه بوده اما دروازه بازار قیصریه از استحکام بیشتری برخوردار بوده و پس از بازار قیصریه بازار نجاران، مسگران، قفل سازان، حلبی سازان و آهنگران قرار دارد. و در کنار باروهای شهر هم بازارهای روزانه و فصلی گسترده می گردند. و صنایعی که وابسته به بازار و دارای آلودگی بودند در فاصله منطقی از بارو قرار می گیرند مانند سفال سازیها، رنگرزیها و … . بازار نیز مانند مسجد از اشکال بسیار ساده شروع و در طول دوران دچار تحول شده و به پیچیدگی کامل دست یافته می باشد. و مانند مسجد محلی می گردد و بازار در طول دوران دچار تحول شده و باعث ایجاد بازارهای جدید می گردد. و از بازار می توان به عنوان ستون فقرات شهر دوره اسلامی نام برد. و وجود بازارهای مملو از کالاها و مردمان نشان از قدرت اقتصادی شهرهای دوره اسلامی دارد. که دولت اسلامی خود یکی از بنیان گذاران و تقویت کنندگان بازار می باشد و نه به خاطر این که به چرخش کالا و سرمایه مردمان تابعه خویش نیاز دارد. بلکه به خاطر این که خود صاحب اصلی سرمایه و کالاست. (حبیبی، سال 1387، صص 46 الی48)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1) آیا عناصر بافت قدیمی می تواند تأثیر مؤثری در جذب گدشگر و سرمایه گردشگری موثر باشد ؟

2) تا چه اندازه شناخت کافی از ظرفیتهای توریستی و معرفی و تبلیغات کارا از بافت قدیمی شهر سمنان در جهت توسعه گردشگری این شهر تأثیر موثری دارد ؟

3) آیا سرمایه گذاری کافی در زمینه توسعه گردشگری (بافت قدیمی شهر سمنان ) شده می باشد ؟

4) آیا شهر سمنان دارای تاسیسات زیر بنایی مناسب جهت جذب گردشگری را دارد؟

5) آیا تبلیغات و اطلاع رسانی لازم از طریق چاپ بروشور و ایجاد پایگاه اینترنتی در زمینه گردشگری بافت قدیمی شهر سمنان انجام شده می باشد ؟

6)  آیا مرکزی برای معرفی فرهنگ بومی بافت قدیمی شهر سمنان هست ؟

7)آیا اقداماتی در جهت تقویت بخش خصوصی و ارائه تسهیلات ویژه به آنان برای سرمایه گذاری در                     زیر ساخت های گردشگری انجام شده می باشد ؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه