ارزیابی توانها وقابلیت های عناصر بافت قدیمی در توسعه صنعت گردشگری

قسمتی از متن پایان نامه :

گردشگری شهری و آثار آن بر سیمای شهر و فضاهای شهری:

گردشگری شامل همه خدمات و ویژگی هایی می باشد که کنار هم قرار می گیرند تا آن چیز که مسافر می خواهد فراهم آورند و انواع مختلفی دارد اما صاحبنظران گردشگری­در دنیا 4فضای کلی را برای آن مشخص­کرده اند: 1)فضای روستایی یا جهانگردی سبز 2) فضاهای کوهستانی برای ورزشهای کوهستانی3) فضای ساحلی با ویژگی های خاص خود 4) فضای شهری سرآمد همه این گردشگری ها و پرمشتری ترین آنها گردشگری شهری می باشد که با در نظر داشتن جایگاه ویژه شهری در بسیاری از کشورهای موفق در این صنعت شهر اساس و پایه توسعه گردشگری می باشد. ایجاد و تسعه فضاهای شهری مناسب، بازسازی فضاهای مثل اینکهً متروکه و مرده به قصد زنده کردن جنبه های کهن جامعه مانند آثار توسعه گردشگری شهری می باشد به همین دلیل بسیاری از شهرها درصددند تا از ویژگی ها و امکانات خاص شهر خود سود برده و از مزایای جلب توریست شهری بهره گیرند و اما فضاهای شهری در شهرهای معاصر دو دسته اند.( میرزائی، 1387سایت جغرافیا و برنامه ریزی شهری)      

الف) فضاهای مدرن و جدید نظیر پارک ها، مراکز فروش مدرن، فرهنگسراها، میادین و پلاژها.

ب) فضاهای سنتی نظیر بازارها، امام زاده ها، گورستان ها، باغ ها، مساجد و سایر اماکن قدیمی.

واما از این منظر، تأثیر گردشگری بر کالبد فضاهای شهری نیز قابل تقسیم به صورت ذیل می باشد؛

الف) گردشگری و ایجاد و توسعه فضاهای شهری مدرن و جذاب.

ب)گردشگری و احیاء و باززنده سازی بافتهای قدیمی و فضاهای کهن شهری. ( میرزائی، 1387سایت جغرافیا و برنامه ریزی شهری)

که در زمینه(الف) بایدگفت­با ایجادفضاهای­شهری­قوی­و­تأکید به­فعالیت های­گردشگری­وایجادجاذبه های بیشتر می توان باعث توسعه و پیوند قسمت های مختلف شهر گردید. که این با ایجاد مراکز اقامتی مدرن، فضاهای تفریحی و سرگرمی، موزه ها و مراکز فرهنگی و هنری با هدف توسعه گردشگری و بهره مند شدن ساکنان از این خدمات و رضایت عموم را به همراه خواهد داشت. و اما در زمینه مورد(ب) گردشگری واحیاء بافتهای قدیمی و باززنده سازی فضاهای کهن شهری؛ بافت قدیمی کانون و هسته شهرها هستند. حیات این بافت ها طی سده های گذشته پایه بسیاری از آداب و رسوم و حتی فرهنگ موجود و نیز رونق اقتصادی شهری منطقه بوده می باشد. فضاهای شهری تاریخی قبل از همه وظیفه دارند تاریخ، هویت عینی و ذهنی شهر را حفظ کنند و در زندگی جاری سازند. پاسدار همه خاطره ها و یادمانها بوده و از این رو بایستی فعالیت هایی را در کالبد خود جای دهند که با هدف یاد شده انطباق یابد. چنین فضاهایی با توسعه فعالیت ها و فضاهای گردشگری در حفظ بناها و عناصر تاریخی خود موفق می شوند و حضور روز و شب شهروندان و گردشگران را امکان پذیر می سازند . حضور مردم،جوانان و نوجوانان، جشن ها، انواع تظاهرات اجتماعی،برپایی نمایش ها و معرفی فرهنگ های گوناگون با برپایی مراسم و جشن ها و اشکال گوناگون تعاملات اجتماعی و فرهنگی و هر آن چیز که مظهر تنوع فرهنگی و قومی یک ملت بزرگ با تاریخ هزاران ساله می باشد. تمامی این جلوه ها که در رشد و ارتقاء فرهنگ و دانش یک شهر و ملت مؤثر می باشد.در چنین فضاهایی زمینه ساز رشد صنعت گردشگری و

جلب گردشگران داخلی و خارجی می باشد. از این رو اقتصاد مرکز قدیمی شهر با صنعت و فعالیت های گردشگری شکل می گیردو حیاتی تازه می یابد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 

1) آیا عناصر بافت قدیمی می تواند تأثیر مؤثری در جذب گدشگر و سرمایه گردشگری موثر باشد ؟

2) تا چه اندازه شناخت کافی از ظرفیتهای توریستی و معرفی و تبلیغات کارا از بافت قدیمی شهر سمنان در جهت توسعه گردشگری این شهر تأثیر موثری دارد ؟

3) آیا سرمایه گذاری کافی در زمینه توسعه گردشگری (بافت قدیمی شهر سمنان ) شده می باشد ؟

4) آیا شهر سمنان دارای تاسیسات زیر بنایی مناسب جهت جذب گردشگری را دارد؟

5) آیا تبلیغات و اطلاع رسانی لازم از طریق چاپ بروشور و ایجاد پایگاه اینترنتی در زمینه گردشگری بافت قدیمی شهر سمنان انجام شده می باشد ؟

6)  آیا مرکزی برای معرفی فرهنگ بومی بافت قدیمی شهر سمنان هست ؟

7)آیا اقداماتی در جهت تقویت بخش خصوصی و ارائه تسهیلات ویژه به آنان برای سرمایه گذاری در                     زیر ساخت های گردشگری انجام شده می باشد ؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه