ارزیابی توانها وقابلیت های عناصر بافت قدیمی در توسعه صنعت گردشگری

قسمتی از متن پایان نامه :

اجزا و عناصر شهری بافت قدیمی:

«به گونه کلی، هر شهر یا مکان جغرافیایی با در نظر داشتن فرهنگ خود، دارای ابنیه و مشخصه های خاصی می باشد که همه و به خصوص مسؤولان بایستی بدانند یک بنای قدیمی قبل از آن که معرف صورت مسأله ی فنی ساختمانی باشد، دربر گیرنده یک سلسله روش های تفکر و کردار می باشد که راه و رسم زندگی مردمان عصر خود را بازگو می کنند» .  در شهرهای قدیمی ایران، سه فضا با خصوصیت های متفاوت را می توانیم از یکدیگر تشخیص دهیم: ( دهقان نژاد،1389،سایت فرهنگی-هنری راسخون)

  1. فضای خصوصی؛ مانند حیاط و عناصر دربر گیرنده آن.
  2. فضای نیمه خصوصی – نیمه عمومی به صورت یک بن بست اختصاصی، یا یک هشتی که به چند خانه راه داشته می باشد.
  3. فضای عمومی مانند مسجد، بازار، میدان و حمام های عمومی، تصریح نمود. ( دهقان نژاد،1389،سایت فرهنگی-هنری راسخون)

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

مهم ترین فضای خصوصی بافت قدیم، خانه می باشد که ویژگی های آن، نقشی فراتر از سرپناه را برای ساکنان آن اعمال کرده می باشد. خانه های ایرانی در گذشته، نه تنها مأمنی برای اهل خانه به شمار می آمد؛ که محل اجتماعات خانوادگی و محلی، مکانی برای آموزش، تعاون و همکاری و رفع و رجوع کارها به صورت گروهی، بهره گیری از فضای سبز خصوصی و تفریح های سالم، بهره گیری از باغچه و تولید بعضی محصولات برای مصرف شخصی، و تعارفات و پیشکش های معمول میان همسایگان نیز به شمار می آمد.
فضای داخلی خانه، بسته به تمکن صاحب خانه، از تزئینات و امکانات خاصی برخوردار بود. جلوه خلاقیت، معماری کارآ و هنر را در فضاهای داخلی می توان نظاره نمود. چنان که گفته شده می باشد:
«از بین دویست خانه ای که در اصفهان مطالعه گردیده، دو تا خانه دقیقاً شبیه هم نیستند که این خلاقیت یا براساس نیاز پدید می آمد، و یا با بهره گیری از تجربیات پیشینیان» . ( دهقان نژاد،1389،سایت فرهنگی-هنری راسخون)

نمای داخلی خانه های طبقات مختلف با هم تفاوت داشت؛ اما کوشش می گردید که ظاهر و نمای بیرونی خانه (به استثنای بعضی خانه ها که سردر متفاوتی داشتند) بقیه، با دیگر خانه های اطراف، تفاوتی نداشته باشد. سکوهایی جنب در ورودی تعبیه می گردید، و روی در سمت راست، یک حلقه ی فلزی برای زنان و در سمت چپ؛ یک کوبه فلزی برای مردان، در نظر گرفته می گردید که حتی سمت قرارگیری آن هم بدون دلیل نبوده؛ و جهت رعایت حال زنانی می باشد که می خواهند از پشت در، پاسخ گو باشند. « برای وارد شدن به فضاهای مختلف مانند فضای مهمانی و اندرونی بایستی از راه روهای پرپیچ و خم عبور می کردند که دالان نامیده می گردید». همه ی این تدابیر به خاطر محدود کردن تعرض و دید افراد غریبه به داخل حریم مقدس خانواده، و دنیای محرم آنان بوده می باشد.و حتی در ورودی هشتی منازل مکانی برای قفل سردر آن هشتی گذاشته می­گردید که صاحب خانه یا کوچه موقع بیرون رفتن آن را می بست وهنگا برگشت دوباره آن را باز می نمود که نشان دهنده در نظر داشتن حریم خصوصی در آن وقت بوده همچنین برای وارد نشدن دزد به منازل بر روی دیوار خانه ها  خرده شیشه­هایی به کار گرفته می گردید.  با مورد مطالعه قرار دادن ویژگی های فرهنگی موجود در بعضی از عناصر عمومی متعلق به شهرهای تاریخی، می توان به عمق تأثیر آن در روح و جسم آدمی پی برد. این ویژگی، حتی در مورد جزیی ترین عنصر شهری یعنی سقاخانه هایی که با عباراتی زیرا «یا حسین شهید» و تصاویری از واقعه کربلا همراه شده بودند، قابل نظاره می باشد که هدف طراح آن، تنها سیراب کردن جسم رهگذر نیست؛ بلکه به روح او نیز می اندیشد. ( دهقان نژاد،1389،سایت فرهنگی-هنری راسخون)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1) آیا عناصر بافت قدیمی می تواند تأثیر مؤثری در جذب گدشگر و سرمایه گردشگری موثر باشد ؟

2) تا چه اندازه شناخت کافی از ظرفیتهای توریستی و معرفی و تبلیغات کارا از بافت قدیمی شهر سمنان در جهت توسعه گردشگری این شهر تأثیر موثری دارد ؟

3) آیا سرمایه گذاری کافی در زمینه توسعه گردشگری (بافت قدیمی شهر سمنان ) شده می باشد ؟

4) آیا شهر سمنان دارای تاسیسات زیر بنایی مناسب جهت جذب گردشگری را دارد؟

5) آیا تبلیغات و اطلاع رسانی لازم از طریق چاپ بروشور و ایجاد پایگاه اینترنتی در زمینه گردشگری بافت قدیمی شهر سمنان انجام شده می باشد ؟

6)  آیا مرکزی برای معرفی فرهنگ بومی بافت قدیمی شهر سمنان هست ؟

7)آیا اقداماتی در جهت تقویت بخش خصوصی و ارائه تسهیلات ویژه به آنان برای سرمایه گذاری در                     زیر ساخت های گردشگری انجام شده می باشد ؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه